2015. okt 20.

Ha esetleg azt gondoltad, a jóga egyenlő a jógapózok gyakorlásával

írta: YogaZona
Ha esetleg azt gondoltad, a jóga egyenlő a jógapózok gyakorlásával

A jóga 8 ága

Jógázunk, hetente többször. Már ismerjük valamennyire az ászanákat, nem kerekedik ki a szemünk a szanszkrit nevek hallatán és elkezdtük megtapasztalni a jóga testre gyakorolt jótékony hatását. Jól megveregetjük a vállunkat, hogy mekkora királyak vagyunk, hogy elmentünk az első jógaórára, na meg utána a másodikra is:) Sokakban ilyenkor alakul ki az igény, hogy jobban megértsék a jóga mélyebb szintjet. Katalizátor lehet egy könyv, egy workshop, egy elcsípett beszélgetés az öltözőben, amire felfigyelünk. És akkor el kezd dolgozni az emberi kíváncsiság, hogy mi a jóga valójában.

Szóval, ha szeretnénk tradicionális értelemben is megérteni a jógát, akkor legjobb, ha az eredeti források felé fordulunk. A 'mi a jóga' kérdéskört kitűnően összefoglalják Patandzsali Jóga-szútrái. Ez a 196 aforizmából álló mű a jóga lényegét 8 ágban összegzi. Ha vizuális típus vagy, akkor íme, egy gyors összefoglaló:

joga_8_aga.jpg

Patandzsali egy indiai bölcs volt, emberi felsőtesttel és kígyó testtel ábrázolják (erről a storyról majd később), aki valamikor az ie. 4. sz. és iu. 6. sz. között élt. Ő volt a szerzője a Yoga-szútrának, a jóga irodalom egyik alapkövének. Patandzsali szerint a jóga célja a "Jógas csitta-vritti-niródha" (I.2.), azaz ' a jóga a tudat változásainak megakadályozása', ami elvezet a szamádhihoz, az anyagi világtól való megszabaduláshoz, az önmegvalósításhoz.

A megvilágosodáshoz 8 lépcsőben kell helyt állni:

1. Jámák - Általános erkölcsi alapelvek

  1. Ahimszá - nem ártás, erőszakmentesség; gondolati, szóbeli és cselekedeti szinten; minden élőlényre vonatkozólag
  2. Szatja - igazságosság, igazmondás; igaznak lenni gondolatban, szóban és tettekben
  3. Asztéja - nem lopás, birtoklási vágytól való mentesség
  4. Brahmacsarja - szexuális fegyelmezettség
  5. Aparigraha - sóvárgástól való mentesség, mértékletesség

2. Nijámák - Életvezetési szabályok

  1. Saucsa - tisztaság, külső és belső
  2. Szantósa - megelégedettség
  3. Tapasz - belső tűz, önkorlátozás
  4. Szvádhjája - önfejlesztés, öntanulmányozás
  5. Ísvara-pranidhána - Isten-tudat, Isten iránti odaadás

3. Ászana - Jógapózok, fizikai gyakorlás

4. Pránajáma - Légzőgyakorlatok, az életenergia kiterjesztése és növelése

5. Pratjáhára - Érzékszervek teljes kontrollja, külső világtól való elkülönülés

6. Dhárana - Koncentráció, egy dologra történő fókuszálás

7. Dhjána - Meditáció (de nem a hétköznapi értelemben vett meditáció, amit gyakran a relaxáció vagy elmélkedés szinonimájaként használunk)

8. Szamádhi - Megvilágosodás, Önmegvalósítás, Transzállapot, Összekapcsolódás Istennel, Test-Tudat-Lélek egyesítése - számtalan megfogalmazása létezik, elsőre nagyon misztikusnak tűnhet

Ha ennél a pontnál azt érzed, hogy ez már kiveri nálad a spirituális barométert, akkor szeretnélek megnyugtatni.:) A jóga mindegyik ágát külön bejegyzésben veszem majd górcső alá, hogy jobban megérthessük, hogy mit is takarnak pontosan. Így könnyebb lesz megérteni, hogy az elsőre talán nehezen megfogható, misztikus elemek, mit jelentenek a hétköznapi gyakorlatban, illetve bölcs mesterek, hogyan interpretálják a magasabb szinteket.

De annyi már most biztos, hogy ha szeretnénk megvilágosodni, vagy legalább közelebb kerülni egy lépéssel hozzá, akkor mindenkinek fel kell kötnie a gatyáját. ;) Már önmagában a jáma és nijáma elvek betartása és megélése hatalmas önfegyelmet kíván, és akkor még nem is léptünk a matracra. Viszont talán az is látszik az ágakból, hogy a jóga sokkal inkább egy belső gyakorlás, sem mint külső. Ahhoz, hogy képesek legyünk a jóga magasabb szintjeit is gyakorolni (5. ágtól kezdve, amit rádzsa jógának, azaz királyi jógának is hívnak), legtöbbünknek sok változásra és változtatásra van szüksége. Gondolkodásban, attitűdben, hozzáállásban, életvitelben - mind olyan dolgokban, amiket azért nem feltétlen sikerül egy csettintés alatt megvalósítani.

Időt kell hagyni magunknak, hogy szépen lassan maguktól kialakuljanak ezek a viselkedési és gondolkodásbeli minták. Mert megvan az a veszély, hogy ha megpróbáljuk tudatosan magunkra erőltetni egy-egy elvet (pl. elhatározzuk, hogy csak azért is vegák leszünk, de közben minden éjjel steak-kel álmodunk), akkor ettől befeszülhetünk, ezzel belső konfliktust okozunk magunknak, és ezzel sértjük többek közt az ahimsza elvét. Fontos a tudatosság, de inkább az arany középutat kell keresni, mintsem átesni a ló túloldalára. Viszont van egy jó hír: ha kitartóan gyakoroljuk az ászanákat, akkor ezek a változások idővel könnyedén fognak bekövetkezni, és nem lesz izzadságszaga a dolognak. :) Ezért mondta mindig Pattabhi Jois, ashtanga jóga megalapítója, hogy 'Practice and all is coming.', azaz 'Gyakorolj, a többi jön magától.'

Azt érdemes még tudni, hogy minden út Rómába vezet, vagyis mindegyik tradicionális jógairányzatnak ugyanaz a célja, még ha a megvalósításban máshol vannak is a hangsúlyok. Ezért szokták azt mondani, hogy ha a jógagyakorlásnak nincsen olyan magasztos célja, mint hogy felkészítsen minket arra, hogy összekapcsolódjunk Istennel, vagy, hogy megismerjük igazi Önvalónkat, akkor csupán nyújtásról vagy fitneszről beszélünk. Szóval van tennivaló bőven, úgyhogy matracra fel! :)

Angalét Zsuzsa

 

 

Szólj hozzá

megvilágosodás Patandzsali spirituális út mi a jóga a jóga 8 ága Jóga-szútra jóga filozófia ha esetleg azt gondoltad a joga egyenlo a jogapozok gyakorlasaval